Stående Byggepanel

Pressemeddelelse 05.01.2017

En bred vifte af byggeriets parter har netop etableret Stående Byggepanel, som rummer repræsentanter for både bygherrer, rådgivere, udførende, leverandører, forskning og uddannelse. Formålet er at gøre det muligt for deltagerne at reagere tidligt, når der viser sig tegn på alvorlige byggeskader og lignende problemer, som har samfundsmæssig betydning og kalder på handling.

Lagt online: 05.01.2017

Tidligere advarselslamper skal begrænse alvorlige byggeskader

”Der har gennem årene været flere tilløb til et forum, hvor byggeriet kunne mødes på tværs af delbrancher og særinteresser for at udveksle informationer om de større problemer, som indimellem opstår”, siger direktør Michael H. Nielsen fra Dansk Byggeri.

Som mødeleder for seneste møde i Stående Byggepanel har han været med til at formulere panelets arbejdsgrundlag, som skal sikre, at deltagerne får en åben dialog og videndeling om aktuelle observationer af problemer i byggeriet.

”Vi vil gerne have en form for early warning system, som – ideelt set – gør det muligt at fange større problemer i opløbet”, forklarer Michael H. Nielsen.

Ikke en lukket klub

Panelets arbejdsgrundlag vil indebære, at det først og fremmest skal være et effektivt erfarings- og videndelingsforum, hvor man informerer hinanden om, hvad man hver især ser og hører om mulige fejl og svigt i byggeriet. På den baggrund kan deltagerne på et tidligere tidspunkt end ellers blive opmærksomme på mulige problemer.

”Derimod er det ikke Stående Byggepanels opgave selv at iværksætte tiltag”, forklarer Michael H. Nielsen.

Som eksempler på sager, der kan behandles af Stående Byggepanel, nævner han fra panelets seneste møde 25. november 2016 den kollapsede tagkonstruktion i et supermarked i Dronningmølle i Nordsjælland, den nedfaldne altan i Nykøbing Falster samt spørgsmålet om levetiden af dampspærrer.

”Den store bredde og deltagerkreds i Stående Byggepanel sikrer en bred berøringsflade til byggeriet, som giver godt input om mulige byggetekniske problemer. Jeg er særligt glad for den brede deltagelse af videninstitutioner, som kan give en effektiv videnspredning til byggeriets mange forskellige parter”, siger Michael H. Nielsen.

Han oplyser, at andre organisationer, der ikke pt. deltager i Stående Byggepanel, er velkomne til at melde deres interesse.

”Det er ikke en lukket klub, men et åbent videndelingsforum”, pointerer Michael H. Nielsen.

Seniorforsker Niels Haldor Bertelsen fra SBi ved Aalborg Universitet København er sekretær for Stående Byggepanel.

Deltagere i Stående Byggepanel

• Byggeskadefonden
  • Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
  • BYG-ERFA
  • Bygherreforeningen
  • Dansk Byggeri
  • Danske Arkitektvirksomheder
  • Danske Byggecentre
  • DTU Byg
  • ETA Danmark
  • Foreningen af Rådgivende Ingeniører
  • Grundejernes Investeringsfond
  • MOLIO
  • SBi, Aalborg Universitet København
  • Teknologisk Institut
  • Træinformation

Kontaktpersoner

• Direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri, tlf. 20285264, e-mail mhn@danskbyggeri.dk.
  • Seniorforsker Niels Haldor Bertelsen, SBi, tlf. 9940 2353, e-mail nhb@sbi.aau.dk.